A színtestek matematikai-fizikai-biológiai modellek, amelyek a színérzékelést próbálják bemutatni. Az egyszerűbbik az RGB. Itt egy szín meghatározásához tudni kell, hogy a három alapszínből (vörös, zöld, kék=Red, Green, Blue=RGB) hogyan tevődik össze. Ezekből a színekből ugyanis bármely más színt ki lehet keverni.

A HSV már kicsit bonyolultabb. Itt a színek egy hengerben helyezkednek el. A henger felső peremén vannak a tiszta színek, tengelyében a "fehér", amely nem tartalmaz színt. A henger alja teljesen fekete, és fölfele egyre világosabb lesz, azaz egyre kevesebb feketét tartalmazó színek vannak. A szín meghatározásához szükséges három érték: Hue, azaz a hengerben hol van, milyen szögben (a 0 a vörös). Értéke 0-359-ig lehet. Saturation, azaz a telítettség, azt jelenti, hogy milyen messze van a henger közepétől a szín, milyen messze van a színt nem tartalmazó szürkétől. 0-100-ig vehet fel értéket. Végül a Value, ami a szín hengerbeli magasságát mutatja, azaz, hogy mennyi benne a fekete. Ez is 0-100-ig lehet.

És néhány szó a grafikonokról. Négy darab látszik, mindegyik mást csinál, de kezelni ugyanúgy kell őket. Maga a görbe egyszerű, de általam elég nehezen magyarázható dolgot tesz. Gradációs görbének is nevezik. A kép egészének árnyalatait lehet vele átírni.


A grafikonok kezelése:

A görbét változtathatod a kis négyzetek egérrel való mozgatásával, vagy a GAM gombocskára kattintva a gamma érték változtatásával. Ha ez 1-nél nagyobb, akkor a sötétebb képrészek kontrasztosabbak lesznek, és az egész kép világosabb, ha 1-nél kisebb, akkor fordítva. Az illusztráción az Intensity-nál gamma=5. A többi kis ábra, fentről lefelé: az első kettő igen szemléletes, hatásukat a Red és a Green szemlélteti. A középső kettővel lehet elvenni és hozzáadni mozgatható pontokat. Ezek száma 0 és 16 között lehet, a két szélsővel együtt. E kettőt csak le és fel lehet mozgatni.

A Színtestbütykölők:

HSV Modification: Hát ez itt a tombolás helye. A HSV színtestet kihasználva borzalmas hatásokat lehet elérni.

    From: rögtön az első, amit változtathatunk, az a sokat sejtető From és To számlapocskák. Ezek "felülről" mutatják a HSV színtestet (azt a bizonyos hengert). Azt a célt szolgálják, hogy átalakíthasd a színtestet, például a vöröset zöldnek mutassa. A From az, amiből a To lesz. A körcikkeket az egérrel lehet forgatni, a nyílásszöget változtatni. Az alatta látható krixkraxos nyomógombok ugyanezeket csinálják, az 1-től 6-ig számozottak a hat különböző lehetőséget állítja: hat módosítást tárol a program.

    White: szintén a színtest felülről, itt lehet elintézni, hogy a fehér ne a színtest közepén legyen, hanem valahol máshol. Nem túl érdekes.

    Saturation: az egész kép színtelítettségét állítja. Egészen kis mozdításától is élénkebbek lesznek, vagy satnyábbak.

    Intensity: az egész kép szürkeárnyalatait állítja. A görbéről tudni kell, hogy ahol meredekebb, ott kontrasztosabb lesz a kép (ha a görbe a bal oldalon meredek, akkor a kép sötétebb részei lesznek részletgazdagabbak, a jobb oldal a világos képrészeké), ahol magasabb, ott világosabb lesz a kép. Lehet próbálgatni ezzel.

    Reset: ez visszacsinál mindent.

RGB Modification: ez már egyszerűbb, itt a három grafikon segítségével a kép vörös, zöld és kék tartalmát állíthatod. Itt lehet megcsinálni, hogy egy képből csak a kék szín látszódjon (a másik két szín görbéjét le kell fektetni a mozgatható pontokkal), és néhány más érdekességet.


következő és első oldal
Ez visszavisz a Három Kicsi Indinra.

Tomka Gergely h430935@stud.u-szeged.hu